Till Maggan :o)

Bara för att dom va lika söta som oss!!!
PÖSS och kläm!


988.gif
apic22.jpg

Yra

Har precis kommit hem från stjärntorget. Lovisa har uppträtt! Dans med Dawes såklart. Hon glittrade så fint i sin silverklänning och mamma får va stolt igen :o)
För er som vill och kan så uppträder dom 12.00 i morgon torsdag och 16.00 oxå

Nu ska vi få i oss lite käk sen blir det nog en öl på stråket i solens glans.



Rödvin är hälsosamt

Kolla vad jag hittade på fitnessguru.se Va sägs om detta?!? :o)

Rödvin borde vara en del av alla hälsomedvetna människors kost. Små mängder rödvin har flera cancerförebyggande effekter, plus att det också kan förbättra fettmetabolismen [1]. En av de största upptäckterna inom näringsforskning är upptäckten av den aktiva ingrediensen i rödvin vilken som heter resveratrol. Det här ämnet har visat sig kunna öka hastigheten på cellernas fettmetabolism. Resveratrol stimulerar en gen, som heter SIRT1, att producera ett protein kallat sirtuin-1 vilket blockerar en receptor på fettcellerna. När den här receptorn är blockerad, ökar lipolysen (nedbrytningen av fett) och formationen av nytt fett (adipogenes) minskar [1]. Andra studier har kommit fram till att genom att stimulera det här proteinet med resveratrol (intag av rödvin) kan också gener som ger ett längre och friskare liv aktiveras. Resveratrol kommer från druvans skal och vitt vin har mindre av det här. Rödvin är en unik källa för resveratrol eftersom den behåller samma mängd som fanns i druvan vid tiden för jäsning.


HETT,HETT,HETT

Ännu en het dag till ända! Vi håller oss inne och i skuggan. Baksidan på kvälls kvisten är helt underbart skugga och svalkande vindar. jag tror jag ska sova där i natt :o)
Jag  börjar faktiskt få lite ångest över att vi inte solar. Min lilla bränna försvinner väl.
Vi får ta oss en tripp ner till storsjön i morgon. Grannarna hade varit där i dag och det va faktiskt "varmt" i vattnet sååå det blir nog sol och bad i morgon :O)

Just nu håller Tony på som bäst med att rumstera om på kontoret vi hittade ett billigt hörndatabord på blocket så det blev lite ommöblering i värmen. Jag kanske ska gå och hjälpa han lite... eller så tar jag lite mer vin och sätter mej på baksidan och njuter av den svala brisen.
Svårt val :o) Va tycket ni?


Bilder

Här kommer lite bilder på resten av semestretrippen

   
Staffan och Ingela deras stooora nya pol och lilla nya kissemiss

     
Kolmården Het het het

   
Delfinerna helt underbara djur. Jag grina :o) så klart!

   
Några av djuren

 
Vi upptäkte en dold talang hos Tony -Mannen som kunde tala med sebrorna :o)

 
Vi som va med!
Familjen brollan med resten och fam med mannen som kunde tala med djuren

       
Mer sol och bad Ett stort TACK till bror med familj som låter oss invadera deras hem varje år Pöss på er!


Sen åkte vi vidare mot Uppsala via Köping hihi

   
Efter en god middag och masser med skratt hos värdparet och en natt på camping så tog vi båten ut mot böljan den blå
Tillsammans med Maggan, Jonny och deras grabbs Knutte Kalle och Ludde
En helt makalös dag!

   
Bad blev det oxå Helt underbart! 
Tom. "the two revolting blobbs" lyckades till slut bli blöta :o)
En mycket bra dag Tack Familjen Munthers för ett bra slut på våran lilla semestertripp!

Sen tog vi med oss ett av deras barn upp till Yran som virvlar runt här uppe nu i veckan och for hem!
   
Bruna som små pepparkakor hihi :o)

 Vi skulle äta men bara något litet så vi skulle stå oss ända hem Knut tog en liten Takos talrik
Tror ni han åt upp allt?? :o)

Hemma

Vi har haft helt underbara två dagar straxt utanför Uppsala stad. God mat, trevligt sällskap, masser med skratt och en dag på böljan det blå. Tack fam Munther!
Här hemma i dom Jämtländska skogarna är det molnligt i dag och svalt :o) Ganska skönt faktiskt. 
Det känns som vi kommer hem från en utomlands semester. Det har varit hett och fuktigt men skönt och roligt å vet ni jag har faktiskt fått lite färg på min bleka lekamen :o)

Nu ska jag väl packa upp allt som vi inhandlat och se om vi fått med oss det vi ska hem
Jag ska oxå försöka sortera alla 740 bilder som vi tagit under resan och hitta dom som passar här

Hej så lång så läng!

Värmeslag

Solen strålar från en klarblå himmel och det är hett som i hades :o) Jag har solsting, värme slag och är allmänt uttorkad. Mår som en pissråtta. Nu har jag nog fått så jag tiger när det gäller sol bad och värme.
Det är trist att  må dåligt när man är borta. Men skam den som ger sej!
I går badade vi i Vättern hela dagen sen va vi på släkt middag hos Tonys mamma och efter det en sväng till Staffan och Ingela
Efter jag har kurerat mej lite (fem treo och tio liter vatten)  åker vi vidare mot nya mål
Obs! Det är skönt med AC i bilen :o)


Kolmården

I dag klev vi upp tidigt och landade på Kolomården straxt efter 10.00
Underbar dag, masser med sol och många aaahhh och åhhhh och en hel massa skratt förståss :o)

Leif sa när vi gick tillbaka mot bilarna  att det bästa med dagen va att vi inte har småbarn längre och vi höll med. Det va ett himla liv på alla ungar och framför allt deras föräldrar :o)

Hen helt underbar dag helt enkelt! Jag orkar inte skriva så mycket mer för nu dunkar jag snart pannan i tangentbordet!
bilder kommer

GOD NATT!!

Sol och bad

Jag/vädret bara lurades det blev bad och stekning hela hava dagen ändå.. Hääärligt :o)

Bildbevis

 


Hälls på!

Jahaja det blev väl ingen sol i dag!.......jäla skiit.
Då tar vi oss en åka runt och hälsa på tur. Det är ganska många som vi vill passa på att umgås med nu när vi är här men det brukar funka.
Ungarna ska på Rix Fm festival i kväll på stora torget.  En ut av tjejerna här undrade om dom ville hänga på och det ville  dom naturligtvis!

Våran resa hittills i bilder:

 
På väg ner


Framme

   
På G till Ikea men först ett par fjortis bilder :o)

   
Efter Ikea åkte vi till Tonys mamma och drack kaffe och åt vinbär

 
Linnea hittade en snigel!

   
Tonys bror är bra på att grilla så vi åt och njöt hela halva natta!


Det kom en geting som under allas ( spec Linnéas) stora fasa gnagde av en stor bit av köttet och flög i väg

Fortsättning följer

Här är jag!

Sitter här kl är 01.49 och vi är hos Tonys bror och vi har nästan precis grillfestat klart och jag är ganska trött nu men det va någon dag sen jag skrev så jag kände att jag behövde lägga in ett litet inlägg så ni vet att jag lever :o)



I dag har vi varit på IKEA och shoppat loss kul kul. Tyvärr är det lite frustrerande att det ligger så långt bort. Man måste ju köpa så många grejer när man väl kommer till :o)
Men dom stora sakerna får vi skicka efter jag har ingen lust att sitta i baksätet med en stor tavla i nacken hela alla mil hem igen som jag gjorde i julas

Nääe nu ska jag nog försöka få mej lite sömn. i morgon blir det nog sol och bad för hela slanten 

I morgon

I morgon åker vi på en liten semester tripp vi får väl se hur långt och hur länge
Skönt ska det bli iaf :o)

Hej så lång så läng!

Sol/hällregn


I går va det faktiskt första eller kanske andra dagen på min semester som man kunde ligga och sola. Så det gjorde vi :o)

Då såg det ut så här....underbart!
Mina snyggingar! Black and withe :o)
   
Sommarbilder

   

Linneas nya pojkvän :o)


I dag ser det ut så här! Det är ju oxå sommar visserligen men jag har sett nog av det!

Sommar!!!!

I dag är det faktiskt SOOOOL :o)


Narnia

I dag fick jag ett sms av min mellan syster. Hon skrev :
Nu har jag semester jiiipii! Ska vi gå på Narnia2 i kväll???
I love my siss! :o)

I bland kan det var bra att ha syskonbarn att skylla på men dessvärre vet jag inte om dom ska med I hope!
Men följer dom inte så går vi ändå. jag vill se den! Jag läste alla böckerna av CS.Lewis när jag var liten om och om igen. Så jag är ett riktigt faan :o)

Dom gjorde en serie som gick på tv om Narnia men den va hel kass så när filmen kom visste jag inte om jag skulle tordas gå och förstöra min bild av böckerna. Men den första Narnia filmen va jätte bra så nu längtar jag tills jag sitter där i bio salongen, ljuset släcks och musiken fyller mina öron!


Massage och semesterjobb

I dag klev jag upp 06.00 På en semesterdag, är du tokig!?! Tycker säkert ni...  Ja me! :o)
Men  Lovisa hade en tid hos massören kl 07.30 så det var bara att masa sej upp.
Hon har fortfarande ont efter  dansen på Håkans 50 års kalas. Hon sträckte sej rejält och det vill inte riktigt ge sej.
Men nu ska vi väl få ordning på det! ultraljud, massage och en massa stretch övningar så musklerna förstår hur dom ska läka i hop.Och ny tid på måndag.


Annars så är det kalla vindar i dom Jämtländska skogarna. Jag får väl ge mej på nästa städ projekt. kul semester :o) Ja ja men det är ingen som tvingar mej.
Men det skulle vara kul med lite sol och värme så jag slipper se ut som ett spöke när jag kommer tillbaka på jobbet.


Avbockning

Dagen borjade med solsken men när vi var redo att gå ut öppnade sej himlen. sååå vi hamnade i tvättstugan/förådet och röjde gärnet så nu kan man gå där inne och en massa skrääp som vi tydligen inte slängde när vi flyttade hit åkte ut.

Så skönt en sak som jag kan bocka av på min semester önske lista :o)

Min dag i dag!

Jamtli är inte kul när det regnar och mina gull inte vill leka med sin mamma :o) dom är för stora. Utställningen ett 70-tals dagis va inte så bra det heller fast det va fräänt när man kände igen sej, orange grönt, brunt  och frotte, nåväl här kommer lite bilder, ett från jamtli man fick inte fota inne på utställningen och dagens middag!

Grillat :o) naturligtvis vi trotsar sommaren och grillar trotts regn och rusk!

Vatten melon och luft torkad skinka till förrätt

Marinerad grillad picknick bog och kycklingklubbor
grillspett med champinjon lök och små plommon tomater
Grillad majskolv
Och sallad med ruokola avokado feta ost gul paprika och mini plommontomater
Bea och aromsmör oxå förståss
Å vin rött gott muuuma :o)

Vi satt och prata länge vid bordet jag, Tony, Linnéa, Robin och Lovisa det är så skönt att kunna umgås skratta och vara på samma nivå..... Lovisa är inte riktigt där än men det kommer :o)

 fika på Jamtli

Sen skulle Robin gå hem (han ska jobbar i morgon ) och Lovisa skulle till Louise så jag och Linnéa följde dom till buss respektive en bit på väg hem.
Sen myste vi ... Jag och min ädlsta. Skrattade högt ,pratade masser och vandrade hem igen arm i arm!

Bilder på goood mat och god karl :o)
     

I Love min baksida har jag nämnt det förut??? :o)

70-tals dagis

Det blir det i dag. Jag rafsar med mej hela familjen och går på dagis :o)
Dom har en ny utställning på Jamtli. Kan bli coolt!

Dagisnostalgi! Minns du ditt barndomsdagis? Kuddrum, pärlplattor, mockasiner
och frottéfiltar...


Ny dag

Undra vad jag ska göra i dag har ni några förslag??

Grattis Vickan

Det har varit en bra dag ..massa hemma mys med hela familjen. Oskregn och mer mys :o)

Har ni hissat flaggan föresten det är ju prinsessan Victorias födelsedag

Hipp hipp hurra för våran sessa som fyller 31 i dag! Jag är stolt över vårat kungahus. Kronprinsessan Victoria kommer att bli en makalös drottning bara så ni vet :o)
  Victoria

Godmorgon

Uppe med tuppen! Kl är nu 07.56 och jag har semester undra varför man alltid vaknar tidigt när man är ledig. Det tar nog ett tag för kroppen att ställa om sej förståss.

I dag skiner solen iaf så jag tror att jag ska ta mitt morgon kaffe på altan :o)


chockerande

Bered er på en chock.
Jag har nämligen varit och tränat i kväll, step int. Fy i hela va härligt det va snacka om endorfin kick fast jag inte ville igentligen. Men det är tur att jag har sån tjurig familj som tvingar mej :o)

Men nu har jag tyvärr ont i huvudet vilket inte är så konstigt när jag tog i så jag trodde ögonen skulle poppa ur och hjärtat hoppa ur bröstkorgen
Det är omöjligt att ta det lugnt när det är "bäst  fröken"  helt underbar musik och alla andra kör stenhårt.

Meen nu tror jag att kudden väntar, måste kurera huvudet nu! "sess i morn" :o)

Yra damtussar

Ny dag nytt pissväder. I går yrde vi som små damtussar runt om i huset. Alla vrår och vinklar blev puttsade. Det går ganska snabbt när man är fyra st som kan röja.  Så nu är det gjort skööönt...

Kanske jag får fortsätta röja i dag ....kanske ...tvättstugan.......kanske
damsugare är oxå bra att ha

Tårarna sprutar. Är jag knäpp eller? :o)

Sånt här tycker jag är romantiskt!!!!!! Sååå coolt!



Semester

Nu är det semester! Äntligen :o)
Jag har längtat och planerat så hårt och så länge så jag känner mej helt urblåst.
Pissväder är det dessutom inte direkt det väder som jag kalla semesterväder. men det kan bara bli bättre :o)

Jag har masser som jag skulle vilja få gjort här hemma nu när jag är ledig och har all tid i världen på mej:

Putsa alla fönster, som jag inte gjort än
Röja i tvättstugan, så man kan gå på golvet!
Plocka in i städskrubben som inte blivit av sen vi flytta in.
Röja på kontoret, det står fortfarande ett par flyttkartonger kvar
Omstrukturera i förrådet, det finns ett par kartonger som inte mår bra av att stå i ett kallföråd
Åka runt och se lite av Jämtland, Det finns masser som jag inte sett än, bla slottet på Verkön

Njuta ska jag göra! av att inte måsta kliva upp och masa mej till jobbet
Åka en sväng söderöver, Örebro, Norrköping (kolmården) och Stockholm- Uppsala. på en vecka ungefär
Bygga tak på våran altan på baksidan och fixa ordning där
Dricka vin och umgås med nära och kära.
Lata mej och göra ingenting...................

Jag tror att jag måste ha semester för att orka semestra *skratt*

En snigel dag kvar!


soon and wery soon..

Friheten är nära!!!


Tlöööt

Jag är så trött så jag snubblar på mina egna fötter och något seeegt har invaderat min hjärna, allt går sååå långsamt.

I dag när Tony plockat upp mej och barnen på stan efter jobbet och alla satt mätta och nöjda i bilen efter en huge kebab special middag fick jag plötsligt Tourettes syndrom. Jag skulle svänga till det lite när jag skulle skoja om en artist och ut ur min mun hoppade ett väldigt obscent ord.
-Men mamma sa Linnéa har du fått Tourettes Jag skrattade så jag grinade. Alla i bilen skrattade så vi tjöt.

Och jaa ordet bara trillade över tungan och ut i friheten. Konstig upplevelse!  Vansinnigt fel ordval och hysteriskt roligt...  just då iaf :o)

Jag tror att jag är desperat behov av en lång vila nuu!


TVÅ

TVÅ DAGAR KVAR!!!

Två surdegar!
Undra hur hon tänker då??

???

Det brukar vara ungefär 15-20 pers som kollar in min blogg per dag och helt plötsligt är det minst dubbelt så många men bara en dag sen är det tillbaka som vanligt igen.

Vad beror sånt på???? Det kan naturligtvis bero på att man lägger en kommentar hos någon som man inte bruka kommentera men så är inte fallet.
Jag tycker iaf det är ett underligt fenomen...kul men underligt :o)

Semester tankar

En buffelhjord rör sig inte fortare än den långsammaste buffeln.

När hjorden jagas är det de långsammaste och svagaste djuren som dödas först.

Detta naturliga urval är bra för hjorden, eftersom hjorden som helhet

blir snabbare och friskare genom den kontinuerliga gallringen av de

svagaste medlemmarna.


Ungefär på samma sätt kan den mänskliga hjärnan inte jobba snabbare än

sina långsammaste hjärnceller.

Som alla vet, tar överdriven alkoholkonsumtion kål på hjärnceller men

naturligtvis är det de långsammaste och svagaste hjärncellerna som går åt först.

Genom att regelbundet konsumera vin kan man alltså rensa bort de svaga

och långsamma hjärncellerna och där igenom göra hjärnan till en snabbare

och effektivare maskin.

Det är således därför man alltid känner sig smartare efter ett par glas vin ..... eller hur!?


närmare

Tre dagar MUCK......



kärlek

Nu har jag snart varit utan min stora kärlek och klippa här i livet i ett och ett halvt dygn. (han har åkt på jobb söderöver) Och det va ganska skönt faktiskt jag har sovit som en gris i natt. Ingen som petat på mej och väst  -sluta snarka! På hela natten!
Konstigt att något så dåligt kan vara så bra :o)

Tisdag

Nedräkningen har börjat. På riktigt! 4 dagar muck :o)


hard work work

Måndag morgon sista veckan. Hur känns det? ................................mest trött! :o)

hard work work
hard work work

Gardiner

Dåligt väder och skittrist. Ska jag måsta städa i dag?! eller  kanske ska jag börja sy på mina nya köksgardiner.
Skit coola!! Ungarna och Tony höll på att smälla av och trodde dom hamnat i 70-talet (heter det i eller på 70-talet?) men dom kommer att ändra sej när gardinerna väl kommer upp :o)

En liten bild på tyget. Va tycks??


utmaning

Jämtlandspower har utmanat mig.
Hmm..... För ett tag sen men bättre sent än aldrig!

1. Vilken hemlig dröm har du ännu inte uppfyllt?

A. Hemlig dröm??? Svårt. jag har nog inte några hemliga drömmar men att kunna jobba 50% skulle inta vara dumt, ekonomiskt oberoende..Kunna jobba för att det är roligt inte för att man måste överleva!
B.  Resa. utforska nya naturupplevelser runt om i världen, att få se alla otroliga skrymslen och spetakulära platser som våran jord har att erbjuda Att ha en egen kock, husa och en personlig tränare skulle inte heller vara så dumt!

 2. Vad är det som hindrar dig från att uppfylla denna dröm?

A. Jag har aldeles för lite pengar och
B. ännumer för lite pengar

3. Hur viktig är denna dröm - och dess uppfyllande - för dig?

Njae.......det skulle vara kul men... Jag lever ett bra liv och är ganska duktig på att förverkliga så många drömmar jag bara kan. Ro hit med pengarna bara! så ska ni få se :o)

3. NÄR kommer din dröm att vara uppfylld?
?????????????????Ja, säg det. När jag vinner alla miljoner jag behöver!

4. Vad tycker du saknas på jämtlandspowers  blogg?
Fler uppdateringar på semestertid :o)

Ja, det var väl inte så svårt?...Jooo det va det!!
Gör nu så här: Utmana minst tre personer (eller flera) och ange deras blogglänkar i ditt inlägg.

OK! Det får bli två st. mina babes Linnéa och Lovisa. Kom igen tjejer! Make mama proud! :o)


Hemma

I kväll kommer min pepparkaka hem fråm kreta. Det ska bli så kul att få höra vad dom haft för sej och skönt att ha henne hemma igen :o)

Closer

En vecka och en dag hi hi

Sommarn kommer...

Jobba och jobba. Helt underbart väder inte ett moln så långt ögat kan nå ...

Kom hem Lovisa hade lagat mat och va redan borta det finns många "fotbolls matcher"  som man måste kolla in nu sen va det nått disco tror jag visst.

Vi satt hela kvällen i solen på framsidan och pratade skit med våra super trevliga grannar. Dom flyttade in för tre år sen och håller oxå på att renovera för fullt så vi diskuterade och jämförde och utbytte tipps...mycket bra :o)

Sommaren är iallafall här nu och jag har fortfarande en vecka och två dagar kvar innan semester....om ni va intresserade :o)


fadäs

Vet ni vad som händer om man laddar sin filmkamera i ett dygn men glömmer att stänga av den.......... joo den laddar lika snabbt som den drar ur batteriet
Det fanns inget batteri när jag stod framför scenen och skulle filma..KUUUL!!...
Kameran går ju oxå att filma med men det blev inte lika bra...jaha idiot det är jag det!

Jäkligt bra va det i alla fall, Mycket bra! Och det säger jag inte bara som stolt mamma utan jag blev klart impad av deras sen framträdande, koreografin och jaa allt... 6 tusen spelare är anmäld till storsjökuppen så det va en del barn och ungdomar framför scenen när dom klev ut Cooolt! Jag va skit nervös :o)

En snygg bild till bara innan jag ska nanna Varsågoda min dansfantom! :o)

Glömde

ENDLESS 20.30 på stora senen i Badhus parken!
För den som vill och har lust :o)



Så fiiin såå

Vi har precis tryckt i oss ett par burgare och Nu ska jag göra mej vaaakeer! Som troll "morsan" sa i trolltyg i tomteskogen.

Vatten, tvål, hårsprej och annat grejs. Har ni tänkte på hur många produkter man använder. När jag duschar går det åt 6 olika tvagnings och lukta gott och insmornings prylar: Helt sjukt och då har jag inte räknat in vad jag använder när jag tar på mej ansiktet.

Nääe nu får jag skynda mej! Vi måste åka lite tidigare för Lovisa glömde glitter sprayen. Viktiga saker!

Hej så lång!

RSS 2.0