En feed har flyttat in

Jag har fått en feed i min blogg Den lilla oranga fyrkanten uppe i vänstra hörnet.

Har ingen aning om hur den kom dit !
Jag la in en klocka i går och va då inne och fillade runt i html koderna så jag gjorde väl nått. Jag känner mej som tanterna på jobbet när dom Kickar runt som en vilde utan att veta vad dom håller på med samtidigt som dom klämmer fram ett högt stöön ...varför går det inteeee!!

Jaha så hur får jag nu bort den? jag vill inte ha en feed där! Någon som kan komma med ett bra tipps kanske!?

So you know!

image269

Ny dag

Ny dag inte mycket liv. Jag har varit så jäkla trött hela dan, jag jäspar fortfarande Jag borde vara piggare i och med att vi har ställt fram kl en timme men icke de, Trött, tröttare, tröttast.
På torsdag åker Tony och kompani söderöver på gotland grand national. Det ska bli sommarvärme där nere här hemma ska det snöa.
Kallt va det i morse iaf..frost och is.

Undra vad jag ska ta mej för då på alla helgon. Tända ljus hos mormor, morfar och farmor förståss. Jag kanske ska gå ut och supa skallen i bitar, det va otroligt längesen *skratt*
Nääe :o) Jag vet inte men nått bus ska jag väl kunna hitta på
Eller så gör jag ingenting det är ganska skönt att bara få vara själv och göra ingenting ibland

Tuberkulos

I dag har jag varit och kontrollerat mitt PPD-test (ett TBC test)... som blev placerat på min vänstra underarm i fredags and...I made it! Som tur va!
Vi hade en patient för några veckor sedan som ingen visste var TBC-smittad. Det finns även mulltirecistenta TBC bakterier. Så vi blev inkallade för ett PPD test för at se om vi va smittade. Ganska skönt faktiskt att det tas på allvar.

Det blir vanligare och vanligare med TBC smitta, HepC, HIV, Och olika mullti resistenta bakterier MRB - Bakterier som inget penicillin biter på.
Jag tycker snart det är dags att vi ska få en rejäl riskersättning.

Men nu har jag arbetat med sjuka människor så länge så jag har naturligtvis lärt mej hur man skyddar sej. men man vet ju aldrig olyckor kan ju hända.
Nu är jag där igen Rädd, räddare ,räddast..rädda sej den som kan...
Man vet alldeles för mycket skit. Jag har sett alldeles för mycket skit och jävelskap...Det är baksidan av för mycket kunskap....

Lyckligt ovetande..är ett ganska bra uttryck.... :o)


Body balance


Body Balance är en perfekt blandning av yoga-, tai chi- och pilates som gör dig fokuserad och lugn. Du tränar styrka och rörlighet till skön och följsam musik. BB stärker dina mag- och ryggmuskler, du blir starkare och smidigare i hela kroppen, du förbättrar din rörlighet och balans, minskar stress och spänningar, förbättrar din hållning och ökar koncentrationsförmågan och mental närvaro.

www.fristilen.se




I dag följer vi lugnet eller hur Linnéa :o)

Jäsus

I dag ska vi gå i kyrkan. Det va ett tag sen sist.
Tony och jag har faktiskt startat en ny tradition på julaftonsnatten att gå på midnattsmässa det är ganska mäktigt + att det rundar av julaftonen på ett bra sett.
Undra om vi får med oss tjejerna i år...hoppas..
Så det va inte så länge sen jag blev välsignad. men det hör inte till vanligheterna att vi går i kyrkan på söndagar.

Lovisa kommer hem från sitt första konfirmationsläger i dag och hon ska vara med på gudstjänsten och läsa något och då måste hela familjen vara med såklart :o)

Så nu ska vi gå med frid...

image268

fetto fashion

I dag hade dom 25% rabatt på allt du köper på KappAhl
I LOOK GREAT! Eller hur?!! :o)
3 Snygga tröjor!


image267

Linnéa är mode fotograf/redigerare och jag är modell

Ensam hemma

I dag är det Lördag


Och det är bara jag som är hemma. Ganska skönt faktiskt!
Lovisa tänkte bli lite mer gudfruktig och åkte på konfa läger.
Linnéa har sovit hos pojkvännen. Dom har väl inte vaknat än :o)
Och Tony skulle jobba. Det är skoterns dag i dag och då hade han lovat att flippa hamburgare. Jag tror jag ska titta förbi i dag och kanske få mej en bit.

Men först ska jag bara va själv och göra allt man gör när man är själv...Sova länge. Ja men nu är jag ju vaken!
Ta det lugnt!... Jaa men jag har redan bytt sängkläder och tvättmaskinen går för fullt. Och röja i hop här det bara måste jag! Pizza kartongerna står kvar på vardagsrums bordet sen i går.  Och i köket är det kaos...men sen..
Sen blir det brottom för när Linnéa kommer hem så drar vi ner på stan. HM har byggt om och det måste vi ju bara kolla in :o)

Jaha..ja det är bäst jag sätter gång och njuter av min ensamhet..hej så lång!

Tycke och smak

Vet ni vad jag tycker?! joo jag tycker ni ska skriva lite mer kommentarer på min blogg Jag kan behöva lite hejarop.
(Anita det är tur du finns :o) 

I bland är det segt att både orka och hitta på något som är iaf lite intressant att läsa.
Och en liten kommentar gör att jag vet att det är nån som är intresserad och vill att jag ska fortsätta
Såå skicka gärna en liten hälsning genom cyberrymden..hej hopp sockertopp eller vad som helst.

Jag skulle uppskatta det!

image266


To next time!
Vinki vink

Pepparkakor

Va på affären i kväll och där va dom en stooort berg med pepparkaks burkar jag kunde inte motstå :o)
Så nu har vi mulat i oss pepparkakor och mjölk så det sprutar ur öronen
mumsfillibabba :o)

image265

Fniss


Självinsikt

den här siten får man lära sej masser om sej själv :o)



What Nina Means

 N is for Nookie

I is for Igloo Warmer

N is for Nookie

A is for Angel Face


Kul kul!! :o)


rädsla

Rädsla, rädd, skitskraj....när blir du rädd?       

När människan var neandertalare så var rädsla en vikig faktor i vårat liv annars så blev man lätt dinosarieföda.
Men i dag vad är vi rädda för då?....krig, våldtäktsmän, inbrottstjuvar, sjukdomar?

Det värsta med dagens samhälle är att man inte kan lita på någon inte äns på dom man känner...Och att man måste lära barnen att inte lita på någon.....sjukt...

Det absolut värsta som kan hända mej är om något händer med barnen..att dom får en obotlig sjukdom eller förolyckas på något sett.......

Det finns vissa personer som bara måste vara här, som jag inte vill leva utan...som jag inte skulle klara mej utan...så är det bara.
Det är konstigt! undra om det har med åldern att göra. Att man blir mjuk och mesig.....vek och grinar för minsta lilla. Rädd för allt... Jag är skit rädd för allt!!
Samtidigt som jag är mycket säkrare på vem jag är och vad jag vill. Stark och trygg i mej själv. Det stämmer inte riktigt med raden ovanför!!!!

Jag har alltid haft en backup plan om allt skulle braka i hop..
Nu har jag ingen backup....skrämmande!?
Jag vill inte ha en backup plan det är väl de det hänger i.... jag behöver ingen. ..jag har en bra plan...en plan som jag räknar med ska hålla...livet ut.. Jag vill de!

Det är en skrämmande kännsla, när man har lämnat över hela sitt hjärta och själ, hela mitt liv till en annan person...KÄRLEK är det är rädsla??................

Det känns som att stå på tå med utsträckta armar längst ut på trampolinen 1000 meter upp ....Utan säkerhetsnät......och lita blint på att du ska ta tag i mej om jag råkar falla.........
Men jag kan inte göra något annat, det finns inget alternativ, Jag älskar dej!

Förstår du nu att jag inte skulle överleva utan dej. Jag skulle inte ha någon som tog tag i mej om jag ramlade :o)

image263

Dialog

Den här veckan är jag på dialog utbildning i dagarna tre!
Jag ska få lära mej hur jag ska föra en dialog i olika situationer. Hemma mellan gubben och ungarna, i arbetslivet både i arbetsgruppen och med olika patient klientel. osv osv. Något som jag är mycket bekant med både här hemma och framför allt på jobbet.
Men man kan alltid lära sej något mer och framför allt något nytt!

I dag va första dan! intressant kurs. Trevliga kurs kamrater. Vi skrattade mycket! Intressanta diskussioner och god mat..jaa en bra dag helt enkelt jag ser fram emot nästa.
Det är skönt att få göra något annat och få infallsvinklar från andra håll av sjukhuset och även av kollegerna ute på distrikt.
Jaha gör dom så där! Men hur ska jag göra då? Vi gör så här....osv mycket utvecklande och intressant

Synd bara att inte hela min arbetsplats fick gå en dialog utb. Jag tror att dom/vi skulle behöva det!

Nu ska jag kasta mej på kastrullerna och fixa mat till mina djur både den stora björnen och dom små killingarna :o)


image260

Ninas inredning

Här kommer lite inredningsdetaljer från vårat eminenta hem.
Bla lite bilder från sovrummet. Ni får tänka er så länge, vita blankstrukturerade tapeter, ek golv
och Mio sänggaveln i ek...Såååå snyggt :o)

Håll till godo!
Ett extra Välkommen till Lola!  Om du klickar på biderna så blir dom större :o)


                                     

Och här är en av mina bästa inredningsdetaljer en tidig tisdagsmorgon :o)


image259



Vitt och guld

Fy fara o nu kunde jag inte hålla mej längre! I dag va jag på indiska och shoppade för masser och pengar till sovrummet... bilder kommer. Nu fattas bara sängen, tapeterna och golvet tihi..såååå fiiint..jaa
Jag känner mej såå lyxig.
Ska jag???...hmmm...jooo 1.700pix handlade jag för...IIIhhhh hjälp....Nåja det blev bra och jag är inte känd för att slösa direkt ...iaf inte på mej och vårat sovrum

I kväll ska jag sova som en prinsessa i vitt och guld :o)

image242

Till Linnéa

Här är sängen som du ska ha!
F
inns på mio.se klicka- sängar -enso finns både som huvudgavel och hel säng..den är väl bra!?
Ett hål att ställa klockradion och sido fack att ställa annat tex gossip girl böckerna :o)

image240

Hundhår och inredning

Jaha onsdag......När vi satt och åt upptäckte jag plötsligt ett stort stim med svarta lagom långa och hårda hund hår som tänkte hugga mej i stortån. Så nu har jag röjt i hop här hemma! 

Varje gång jag städar och synar mitt hushålle så vill jag bara börja renovera..nu, nu, nuuuuu..vad hänger det i? VA!
Vi kommer aldrig till det stadiet när vi kan börja. Det är så mycket som måste lagas och fixas. Men kanske vi kan börja planera nästa vecka kolla tapeter och börja röja. :o) Och ringa toalettmannen!

Jag va på stan en sväng efter jobbet och hittade masser med inrednings detaljer krukor, kuddar, tavlor, mattor , lampor, gardiner som jag vill ha men det är så svårt att handla innan tapeterna och golvet är på plats
Plötsligt så får man tänka om för det blev fel färg eller dom tapeterna som jag vill ha inte finns och därför spar jag inköpen ..men det är svårt att hålla sej.. :o)

Det här är iallafall sängen som jag har spetsat in mej på det är så trångt i vårat sov rum så det får inte plats så mycket mer. Det här är en hel säng men vi ska bara ha gaveln och sängbords panelerna
och en byrå skulle jag oxå vilja ha....hmmm sedelpress kanske oxå är en bra investering
Sängen finns på Mio möbler och säng gaveln kostar 2 200:- + säng borden 2 100:- st  bara 6 300:-  hit med sedelpressen...
+ byrå 2 900:- Och överkast Vitt med guldtrådar INDISKA 700:- Gardiner samma ställe och stuk 400:- och lite guld kuddar för ca 500/600 kr . Säng lampor får vi ju inte glömma det har jag inte tittat på än och en ny lampa i taket... någon ny tavla kanske och nya krukor och det är bara sovrummet ...fy i hela...... Jag får nog sänka mina ambitioner. Eller starta en insamling. Nina in need /guld bandet
Skänk allt va ni kan till förmån för lycka och välgång i livet . Eller nått :o)

image239

e re inte snart fredag

image238

Picasso klart bäst i fredags


Grill

I lördags blev det sista kvällen med grillen.


Anna, Johan, Linda och Olle va här och hjälpte till
När äntligen maten kom på bordet så hade vi så det räckte till ett helt kompani. Linda och Olle hade med sej 2 kg potatis gratäng och Anna Och Johan hade med sej råstekt potatis och vi hade gjort potatis klyftor i ugn + två stora sallader och en massa såser och annat smått och gott till.
Vi åt tills det sprutade mat ur öronen...nästan
Naturligtvis dagen till ära hade jag kämpat med en ilsken huvudvärk som jag tänkte försöka bota med mat och vin men jag fick ge upp och lägga mej en halvtimme men bara jag fick blunda en stund gav värken med sej och jag kunde parta vidare. jiiihaa :o)
Linda däremot fick kämpa hårt hela kvällen. Hon hade varit på fest kvällen innan och som hon så väl uttryckte sej Gratis är gott! Så hon va liiiite trött :o) men hon kämpade väl till in på småtimmarna

Bjuder på några bilder från en trevlig kväll.
För er som har glömt eller är nya. Klicka på bilderna så blir dom större.


                 

Tål att funderas på......

- Fördelen med att var klok, är att man kan spela dum (motsatsen är betydligt svårare).


image231

jag är sååå dutti

image229

Frågor och svar om kropp och hälsa

FRÅGA: Kan jag genom att göra sit-ups få min mage lite mindre ?
SVAR:  Definitivt inte ! När du tränar en muskel, blir den större. Därför bör du inte göra sit-ups, såvida du inte
              strävar efter att ha en stor mage.
                
FRÅGA: Är simning bra för figuren ?
SVAR:  Tja, se på valar

FRÅGA: Jag har hört att idrott är bra för hjärtat och kan förlänga livet  stämmer det ?
SVAR:   Ditt hjärta är programmerat till att slå ett visst antal slag under livet. Kasta inte bort dem på träning !!
              Genom träning slår hjärtat snabbare, och du förkortar livet ! Vill du leva längre ? Ta dig en tupplur

FRÅGA: Borde jag skära ner på måltider innehållande kött, och äta mer frukt och grönsaker ?
SVAR:  Här måste du försöka att förstå logisk effektivitet. Vad äter en ko? Gräs. Och vad är det? Grönfoder. Så en 
              biff är inte något annat än ett effektivt sätt att äta grönsaker på. Ät kyckling, och få i dig majs! En fläskkotlett
              kan ge dig 100% av rekommenderat dagligt intag av grönsaker !

FRÅGA: Borde jag minska på mängden alkohol jag dricker ?
SVAR:  Nej, tvärtom. Vin är gjort av frukt. Brännvin är destillerat vin. Det betyder att de tar bort vattnet ur frukten, och
             så får du ändå mer av det goda, sunda innehållet. Öl görs av sädesslag, det säger allt.

FRÅGA: Är choklad osund ?
SVAR:   Är du tokig ? Kakaobönor=bönor och bönor, linser o dyl är vansinnigt nyttigt, vet alla, eller hur ? Det är den
               bästa "feel-good"-maten man kan få !!

FRÅGA: Är det viktigt att vara i god form ?
SVAR:   Rund är en form, så god som någon !



                

Hall lampan

I dag va vi en sväng på Rusta för att inhandla en billig lampa lite snabbt för vi behöver belysning uppe i hallen.
en sån där vit plastlampa i tusen bitar som man monterar i hop. Wave heter den.
Jag satt och jävlades med den alldeles för länge.....När Tony såg att mina smått hysteriska ögon sakta började poppa ur huvudet på mej så tog han över.

Nu är den färdigmonterad!
Jag säger bara det den ser INTE ut som på bilden
En ful jävla lampa blev det...jag blir så tröööööött..SUCK!
Varför blir det aldrig som man har tänkt sej..... jag bara frågar! Är det någon möjligtvis som har svar på den frågan??
Det kanske inte är så noga men det känns fånigt att slänga ut pengar på nått som man igentligen inte vill ha.

Tony ska få hänga upp den. Den kanske duger.... Resten av familjen tycker den är cool.....så den får väl hänga då. 
I alla fall tills jag hittar en som även jag tycker är snygg

Så blev det...jamen... kanske den blev lite snygg iaf...eller?

image228

Japp

image227

RSS 2.0